Chaos bij de invoering van de kilometerheffing voor truckers in België. Vrijdagmorgen waren er veel protesten en verkeersopstoppingen.

Vrachtwagenchauffeurs in Wallonië blokkeerden meerdere verkeerswegen. Aan de Nederlands-Belgische grens stonden sommige vrachtwagens wel twee uur langs de kant om het benodigde tolkastje te installeren.

Bij de grensovergang naar België op de A16 bij Hazeldonk staat een lange rij vrachtwagens op de vluchtstrook. Truckers kopen op het allerlaatste moment nog een elektronisch kastje voor de vrijdag ingevoerde tolheffing in België, meldt de ANWB.

Ook de parkeerplaatsen aan de grens staan vol met trucks. Bij andere grensovergangen naar België doet het probleem zich eveneens voor. De rest van het verkeer kan wel passeren.

Blokkade protesterende truckers

Nederlanders die van en naar Luxemburg willen rijden, krijgen op de E411 met een blokkade van Waalse vrachtwagenchauffeurs te maken ter hoogte van Achêne, zo’n 30 kilometer ten zuiden van Namen. De truckers zijn net als hun Nederlandse collega’s boos over de invoering van de kilometerheffing in België.

De Belgische transportfederatie Febetra spreekt van "een volledige mislukking" en een "complete chaos". Kastjes zouden niet voorradig zijn en vaak niet werken. Bovendien zouden servicepunten dicht zijn en callcenters onbereikbaar. De federatie heeft contact gezocht met de bevoegde overheden en eist dat direct een werkbare oplossing wordt gezocht.

Gps-kastje

Vrachtwagenchauffeurs die door België rijden moeten vanaf vrijdag een kilometerheffing betalen, ondanks verzet van transportbedrijven. Truckers zijn verplicht in hun cabine een kastje te installeren dat de gereden kilometers registreert op basis van gps-gegevens.

Vrachtwagens vanaf 3,5 ton moeten tussen de 7,4 en 29,2 cent per kilometer tolweg afrekenen, afhankelijk van onder meer de grootte en uitstoot van het voertuig. Chauffeurs die zonder kastje rijden, riskeren een boete van 1000 euro.

Kosten Nederlandse truckers

Naast Belgische transporteurs zullen het vooral bedrijven uit Nederland zijn die met de nieuwe heffing te maken krijgen. Van alle buitenlandse vrachtauto’s rijden Nederlandse het vaakst in België. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) reden trucks uit ons land vorig jaar circa 6,5 miljoen ritten over de Belgische wegen.

De zuiderburen schatten de jaarlijkse opbrengst in op 750 miljoen euro en willen met een deel hiervan het wegennet verbeteren. De Nederlandse transportsector wordt volgens berekeningen van TLN met ongeveer 60 miljoen euro per jaar aan extra kosten opgezadeld.

Problemen met kastjes

De Nederlandse vervoerdersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) pleitte eerder voor uitstel van de tol vanwege problemen met de kastjes. Daarvan zijn er inmiddels zo’n 400.000 verspreid. Circa vijfhonderd Nederlandse transporteurs zouden echter nog niet voldoende werkende exemplaren in huis hebben.

Ook de Belgische transportsector meldde de afgelopen tijd kinderziekten met het 'tolkastje'. Deze zogeheten 'On Board Unit' zou vaak uitvallen. In België maken ondernemersorganisaties, de bouwsector, handelsnetwerken en transporteurs zich hard voor een gewenningsperiode.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl